Alle scenario’s en mogelijkheden waren al benoemd voordat speeldag 30 überhaupt begonnen was. Kortom: zaterdagmiddag 23 mei kon zomaar de boeken ingaan als één van de zwartste bladzijdes in de geschiedenis van de Ajax-amateurs. Of was er toch nog een bijna onmogelijke escape mogelijk?
Ajax had het in ieder geval niet meer in eigen hand. Er moest gewonnen worden, en dan maar afwachten wat er op de andere velden zou gebeuren.

Wedstrijdbeleving door Marcel

Ajax begon nog wel met een kopkans voor Rogier Arduin in de 7e minuut, maar daarna toonden beide teams vooral veel inzet, terwijl doelgerichte acties schaars waren. Pas in de 18e minuut werd DVVA voor het eerst echt dreigend via Jeppe Koster, die met een boogbal bijna doel trof. Het goed georganiseerde DVVA speelde regelmatig prima tot aan de zestien meter, maar miste overtuiging in de eindfase. Ajax deed eigenlijk precies hetzelfde. De wedstrijd was boeiend, maar grote kansen bleven uit.

In de 33e minuut was Moiz da Silva dicht bij de openingstreffer, maar zijn geplaatste schot ging via een Ajax-rug over. De beste kans was echter voor Ajax in de 36e minuut, toen Younes el Morabet rakelings naast schoot. Ook in blessuretijd van de eerste helft had El Morabet Ajax op 1-0 moeten zetten, maar doelman Lode van Hattum stond uitstekend opgesteld.

Tweede helft:

Na de pauze nam Ajax direct het initiatief. In de 52e minuut, na een corner van Daniël van Son, werkte Van Hattum de bal weg. Die viel echter precies voor de voeten van Fabian Sporkslede, die hard uithaalde: 1-0. Niet veel later had Arduin de 2-0 op zijn schoen, maar opnieuw redde Van Hattum. Een minuut later tikte hij ook een schot van Antonia knap over de lat. Ruim tien minuten na rust kreeg DVVA weer een mogelijkheid via Jouke Spanninga, en in de 68e minuut was Giandro Kapel dicht bij de gelijkmaker (voorlangs). Toch was Ajax na rust duidelijk de betere ploeg. Dat bewees Arduin in de 70e minuut, toen hij Finn Ameling te snel af was en Jarchinio Antonia bediende, die beheerst de 2-0 maakte.

Maar de marge werd al snel weer broos. Twee minuten later kreeg DVVA een vrije trap op de rand van de zestien. Guido de Graaf schoot via de vingertoppen van Jesper van der Mark raak: 2-1. Ajax raakte echter geenszins van slag. Integendeel: vier minuten later ging Antonia er op links vandoor en bediende de opkomende Arduin, die met het hoofd de 3-1 binnenkopte. In de slotfase kreeg Ajax via Arduin en Buis nog voldoende kansen om de score verder uit te bouwen, maar zonder succes.

Ondertussen sijpelden via diverse kanalen de berichten binnen dat Purmersteijn en Swift een salonremise waren overeengekomen, omdat JWG ook niet verder kwam dan een gelijkspel bij HBC. En ondanks de nederlaag van ODIN ’59 schoot Ajax dus helemaal niets op met de verdiende zege op DVVA. Zo vond de ploeg zijn Waterloo na een dramatische tweede seizoenshelft, waarin degradatie onafwendbaar bleek.

Nawoord:

De druiven waren zuur voor interim-trainers Augustijn en Van der Wal.
“We hebben ons best gedaan,” waren de koele woorden van Sandor Augustijn. “Vandaag hebben we verdiend gewonnen, zijn we geduldig gebleven en heeft het tactische plan gewerkt — met verzorgd voetbal bovendien.”

“Als ik de laatste weken bekijk waarin ik het roer in handen had (inclusief de gewonnen bekerfinale), dan kan je niet anders concluderen dan dat er veel potentie in deze groep zat. Het zat ook vaak niet mee, en het dubbeltje viel te vaak de verkeerde kant op. Maar ik ben trots dat ik samen met Dennis van der Wal het plezier en geloof terugkreeg in de groep, en dat het voetbal steeds beter werd — ondanks onverdiende nederlagen tegen bijvoorbeeld Hoofddorp, Kampong en Swift.”

Voor een club als Ajax is het natuurlijk bijna niet te verkopen dat je in twee jaar tijd degradeert van de Derde Divisie naar de Eerste Klasse. Had Ajax dan toch niet eerder moeten ingrijpen…?
“Ik heb in ieder geval met heel veel plezier en liefde deze job uitgevoerd,” aldus Augustijn. “Ik had dolgraag willen blijven, maar ik kreeg te laat duidelijkheid over hoe of wat — net zoals veel spelers zich nu nog steeds afvragen hoe het verder moet.”

Tot slot wil ik, als schrijver van de wedstrijdbelevingen, de gehele selectie en de vernieuwde interim-staf bedanken voor hun samenwerking met onze website (www.ajaxzaterdag.nl) en die van Het Amsterdamsche Voetbal.

En laat één ding duidelijk zijn: met opgeheven hoofd de Eerste Klasse in, want dat logo op de borst staat voor bravoure en trots. Maar een seizoen als dit mag nooit meer voorkomen. Werk aan de winkel dus. Tot augustus, beste lezers.

Klik hier voor meer foto’s van deze wedstrijd en hier om deze te bestellen.